Crysis: Hra, která předběhla svou dobu a stala se memem

Crysis, legendární FPS z roku 2007 od Crytek, je známý nejen svým inovativním grafickým zpracováním, ale také otázkou, která se stala legendou: „Rozjede to Crysis?“. Tato věta se stala symbolem hardwarové náročnosti a zároveň ukázkou technické nadčasovosti hry. Cevat Yerli, zakladatel Cryteku a režisér hry, v rozhovoru pro PC Gamer odhalil, že cílem bylo vytvořit hru, která nebude zastaralá ani po letech.

Podle Yerliho byla grafická nastavení Ultra a Very High navržena pro hardware roku 2010 a dál, což znamenalo, že v roce 2007 byla jejich aktivace spíše „projevem pýchy“. Dokonce i při „High“ nastavení se mnoho tehdejších počítačů potýkalo s výrazným poklesem FPS. Crysis tak nebyl jen hrou, ale i měřítkem výkonu pro PC hráče.

Crytek investoval do vývoje technologií, které posouvaly hranice možného. Dynamické osvětlení, které simulovalo realističtější stíny a odrazy, nebo podpovrchový rozptyl světla, jenž věrně zobrazoval průsvitnost listů a kůže, byly na svou dobu revoluční. Vývojáři dokonce vytvořili detailní simulaci džungle na základě studií tropického prostředí na Haiti. Yerli s nadsázkou poznamenal: „Jeden strom v Crysis obsahoval více technologie než celý algoritmus pro vykreslování Far Cry.“

I přes svou náročnost se Crysis stal ikonou. Dokonce i dnes, při vydání nových grafických karet, zůstává otázka „Rozjede to Crysis?“ aktuální a vtipně připomíná grafickou brutalitu této hry. Crysis nejen posunul hranice vizuálního zpracování, ale zanechal nesmazatelnou stopu v historii herního průmyslu.