Proč moderní hry zabírají desítky gigabajtů?

Moderní herní tituly dnes zaujímají desítky až stovky gigabajtů úložného prostoru, což mnohé hráče přivádí k otázce, proč jsou soubory her tak obří. Pojďme si ukázat hlavní důvody, které vedou k neustálému růstu velikosti herních instalací.

Prvním a nejviditelnějším faktorem jsou high‑res textury, které dodávají světu neuvěřitelnou vizuální fidelity. Místo původních 2K textur se vývojáři často přesouvají na 4K a výše, což vede k nárůstu kapacity o stovky procent. Podobně i audio a video sekvence v bezztrátové kvalitě dokáží zabrat desítky gigabajtů, zvláště pokud hra obsahuje rozvětvené cut‑scény a atmosférické zvukové stopy s prostorovým zvukem.

Dalším důvodem je způsob, jakým hry využívají kompresi a duplicitní assety pro rychlejší načítání. Mnoho her raději uloží dvě identické sady dat na různých místech disku, aby vyhověly požadavkům na nízkou latenci. Navíc moderní herní enginy často optimalizují výkon na úkor úspory místa a vybírají jednoduché, ale prostorově náročné formáty.

Důležitou roli hrají také pravidelné updaty, patch balíčky a rozšiřující obsah (DLC). V rámci modelu games-as-a-service se přidávají nové mise, skiny či sezónní eventy, které se stahují přímo do instalace. Časté aktualizace navíc málokdy přepakují celý obsah, ale aplikují inkrementální záplaty, což postupně navyšuje celkovou velikost složky s hrou.

Nakonec nebezpečně narůstá i objem streamovaných assetů a multiplatformní podpora. Hry, které běží na PC, konzolích i mobilních zařízeních, často obsahují několik verzí stejných souborů, aby se při instalaci mohly přizpůsobit cílové platformě. Přibývá také technologie streamování prostředí a textur za běhu, což sice šetří místo na disku, ale vyžaduje do hry přidat dodatečné moduly pro tento režim.

Ve výsledku je obří velikost moderních her daň za pohlcující grafiku, detailní světy, bohatou hudbu i neustálé rozšiřování obsahu. Ačkoliv se vývojáři snaží zlepšit optimalizaci, zdá se, že růst gigabajtů pro ještě realističtější zážitek bude pokračovat.