Otočení kurzu: Google a budoucnost sledování cookie
Po několika letech kontroverzí a diskusí se zdálo, že Google je na cestě k ukončení podpory cookie třetích stran ve svém prohlížeči Chrome. Tento typ cookie umožňuje reklamním společnostem sledovat návštěvníky internetových stránek a cílit na ně reklamu. V roce 2019 Google ohlásil ambiciózní plán na zvýšení soukromí na webu prostřednictvím projektu Privacy Sandbox, který měl za cíl tuto praxi ukončit. Překvapivě však nyní Google stáhl své rozhodnutí.
Důvody pro tuto změnu jsou mnohostranné. Po rozsáhlých konzultacích s regulátory, vydavateli a zástupci reklamního průmyslu Google přiznal, že místo odstranění těchto cookie nabídne uživatelům možnost „informovaného rozhodnutí“, které bude platit napříč jejich prohlížením internetu. To naznačuje, že uživatelé budou mít kontrolu nad tím, zda jejich instalace Chrome bude tyto cookie podporovat. Výkonný viceprezident Google pro Privacy Sandbox, Anthony Chavez, uvedl, že nový systém umožní lidem kdykoliv své rozhodnutí upravit.
Toto rozhodnutí však nebylo přijato bez kontroverzí. Britský Úřad pro hospodářskou soutěž (CMA) vyjádřil obavy, že nucení milionů uživatelů do systému vyvinutého bez jakéhokoliv regulativního dohledu by mohlo představovat zneužití dominantního postavení. Tato kritika vedla k tomu, že Google musel svůj postoj revidovat a přistoupit k modelu podobnému tomu, který používají Apple a Mozilla ve svých prohlížečích Safari a Firefox, kde uživatelé mohou jednoduše povolit nebo zablokovat používání cookie třetích stran.