Rogue-like a rogue-lite: Evoluce populárního žánru v nezávislých hrách
Rogue-like žánr se za poslední desetiletí stal tak obrovským, a to zřejmě díky úspěchu hry The Binding of Isaac, že začíná být rozředěný, až tak moc, že dokonce vyvolal svůj vlastní odnožový žánr, rogue-lite. S rogue-like žánrem se nyní ponořily hluboko do hlavního proudu nezávislých her a jejich design a vizuální styl se stále více a více vzdalují původům žánru.
Rogue-like hry mají své kořeny v klasických textových dobrodružných hrách z počátku osmdesátých let. Tyto hry se vyznačovaly procedurálně generovanými úrovněmi, permanentní smrtí postavy a náhodně generovanými předměty a nepřáteli. Kritickým prvkem bylo rozhodování hráče a taktika, kterou musel použít ke zvládnutí neuvěřitelně obtížných situací.
Avšak s nástupem rogue-lite her se žánr začal měnit. Rogue-lite hry si ponechaly některé prvky rogue-like žánru, jako je procedurálně generovaný obsah, ale zároveň zavedly novinky, které zmírnily obtížnost a přidaly prvky progresu. Hráči již neumírají natrvalo a mohou si odemykat nové postavy, předměty nebo schopnosti. Tato změna byla přijata s nadšením mnoha hráčů, ale také přinesla výzvu pro tvůrce her.
V dnešní době najdeme na trhu nepřeberné množství rogue-lite her. Zatímco některé z nich dokážou udržet ducha a obtížnost původního žánru, jiné se od něj vzdálily natolik, že je těžké ještě hovořit o rogue-like. Hráči jsou často zmateni, když vidí titul označený jako rogue-like a poté zjistí, že se jedná spíše o rogue-lite.
Je důležité si všímat rozdílu mezi těmito žánry a získat jasnou představu o tom, co očekávat od hry. Pokud jste fanouškem hardcore obtížnosti a náhodnosti, pak byste se měli zaměřit na rogue-like hry. Pokud vás však láká více možnost postupu a odemykání nových věcí, pak jsou rogue-lite hry pro vás správnou volbou.
I přes změny v žánru zůstávají rogue-like a rogue-lite hry oblíbené mezi hráči. Každý z těchto žánrů má své jedinečné kouzlo a nabízí hodiny zábavy a výzev pro hráče různých typů. Ať už preferujete přemýšlivou strategii nebo rychlé reakce, určitě si v rogue-like nebo rogue-lite žánru najdete hru, která vás zaujme.
FAQ:
Q: Jaké jsou hlavní rozdíly mezi rogue-like a rogue-lite žánrem?
A: Hlavní rozdíly spočívají v obtížnosti a progresu. Rogue-like hry mají permanentní smrt a žádný postup, zatímco rogue-lite hry nabízejí možnost postupu a odemykání nových věcí.
Q: Který žánr je vhodnější pro hrá
Zdroj: https://gamerant.com/best-classic-roguelike-games/