Unity: Poplatky a Nejistá Budoucnost

Unity, populární engine využívaný hlavně pro vývoj menších her, se nachází v bouřlivých časech. AAA hry možná na tento nástroj sázejí méně, ale mnoho menších vývojářů na něj spoléhá. Jak však společnost začíná upravovat svou cenovou strategii, některé studia se ptají, jestli je stále správné zůstat věrní Unity.

Společnost Unity v minulém roce kupovala firmu podezřelou z vývoje malware a nedávno propustila celkem 900 zaměstnanců. Jejich nejnovější oznámení o změně poplatkové struktury však může způsobit ještě větší šok v komunitě vývojářů.

Od 1. ledna 2024 bude Unity účtovat poplatek za každou instalaci hry po dosažení 200 000 dolarů v tržbách a 200 000 stáhnutí. Toto opatření může vést k finančním těžkostem pro vývojáře, zejména když se do počtu instalací započítávají i opakované instalace, instalace na dalších zařízeních a dokonce i upirátěné kopie.

Toto rozhodnutí bylo široce kritizováno. Aggro Crab, indie studio, prohlásilo, že vážně uvažuje o přechodu na jiný engine, pokud Unity svůj plán nezruší. Vývojář Dan Marshall pro Eurogamer uvedl, že pokud Unity své rozhodnutí nezvrátí, mnoho vývojářů bude hledat jiné možnosti.

Jako alternativy jsou často zmiňovány nástroje jako Unreal Engine a open-source Godot, který nedávno představil svou novou verzi 4.0.

Bude zajímavé sledovat, jak Unity reaguje na tuto kritiku a jaký dopad budou mít jejich nová pravidla na budoucí vývoj herního průmyslu.